Tuesday, December 21, 2010

Majlis Pelancaran Buku “Islam & Persolan Rasuah” Berjalan Lancar


Seperti dijadualkan, pada 20 Disember 2010, bersamaan 14 Muharam 1432h, bertempat di Banquet Hall Parlimen, majlis pelancaran buku berjudul “ Islam & Persoalan Rasuah” telah selamat disempurnakan oleh Tan Sri Abu Zahar Ujang, Speaker Dewan Negara.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah juga turut hadir sebagai tetamu di meja VVIP.

Yb Senator Ezam sedang menyampaikan kata kata aluan….

Sapto Waluyo, co-writer buku “Islam & Persoalan Rasuah”. Sapto lulusan MSc S Rajaratnam of International Studies, Singapura, sekarang ini beliau adalah Penasihat di Kementerian Sosial, Indonesia serta Ketua Redaksi Jurnal Policy Review terbitan Centre for Indonesian Reform [CIR]

Dalam ucapan Sapto, beliau berpendapat bahawa, amalan korupsi lebih bahaya daripada bencana alam. Gejala korupsi yang melibatkan nilai wang yang besar tidak nampak jalan penyelesaian yang “affirmative”. Berbanding dengan bencana alam dimana kerja kerja seperti evakuasi dan pembangunan semula bisa diurus tadbir dengan dana yang mencukupi….

Sapto juga sempat berseloroh mencuit hadirin tetamu majlis dengan berkata “ Malaysia akan bertemu Indonesia dalam final bolasepak Piala AFF sedikit masa lagi, bermakna kita perlu bersaing…, tetapi dalam soal melawan gejala rasuah dan korupsi, ayuh kita bergandingan bersama menanganinya…”

Tan Sri Abu Zahar Ujang, Speaker Dewan Negara sempat meluangkan waktu merasmikan Pelancaran Buku “Islam & Persoalan Rasuah” walaupun sidang dewan sedang berlangsung….

Rakaman Sekitar Majlis Perasmian Buku “Islam & Persoalan Rasuah” ;


No comments:

Post a Comment