Friday, March 18, 2011

“Kasus Pak Anwar, Kasus Jenayah” Ezam beritahu NGO Indonesia

Kes mahkamah yang melibatkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah kes jenayah bukan kes politik, kata Senator Mohd Ezam Mohd Nor dalam satu pertemuan dengan pemimpin NGO-NGO Indonesia di Kuala Lumpur Selasa.

Ezam menegaskan, kerajaan tidak ada pilihan kecuali mendakwa Anwar berikutan laporan polis yang dibuat oleh pekerja beliau sendiri berserta dengan bukti-bukti.

“Saya sendiri pernah menjadi setiausaha politik Pak Anwar, pernah membela beliau sehingga dihukum penjara, tetapi setelah saya selidiki, saya tinggalkan Anwar,” katanya.


Dalam pertemuan yang turut dihadiri Ketua Pengarang ANTARA Saiful Hadi itu, Ezam menegaskan bahawa di Malaysia, sodomi merupakan satu jenayah.

“Mungkin di Barat sodomi bukan jenayah, tetapi di Malaysia ia merupakan satu jenayah dan orang yang dituduh atas perbuatan tersebut perlu berdepan tindakan undang-undang,”katanya.

Menurut Ezam, hubungan Malaysia dan Indonesia sebagai negara bersaudara yang berkongsi agama, budaya, bahasa perlu terus ke depan.

“Di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak saya percaya hubungan antara dua negara akan terus dipereratkan lagi,”ujarnya.

Diskusi tersebut dianjurkan untuk NGO kedua-dua negara bertukar pandangan mengenai isu-isu yang melibatkan hubungan langsung Malaysia-Indonesia.

Sementara itu, Ketua Umum Pemuda Muhammadiyah Dr Saleh P Daulay dalam majlis yang sama mahu NGO-NGO Indonesia supaya lebih tegas dengan anggota mereka yang terlibat dalam demonstrasi anti Malaysia.

“Di sini kita ada wakil Nahdatul Ulama, Gerakan Pemuda Ansor, Pelajar Islam Indonesia, Himpunan Mahasiswa Islam, ini semuanya selalu ke jalanraya ini (demonstrasi) apa kiranya kita ambil kesepakatan di sini selepas ini jika keadaan memanas antara Indonesia dan Malaysia, kita menjadi bentang mempertahankan kerukunan dua negara,”kata beliau disambut laungan sokongan dari mereka yang hadir.

Nada yang sama turut disuarakan oleh Ketua Umum Himpunan Mahasiswa Islam Indonesia Muhamad Makmur yang mencadangkan satu ‘task force’ antara NGO kedua negara bagi mendepani masalah bersama.

“Kita perlu gerakkan secepat mungkin, biar ia menjadi kenyataan, jangan hanya diskusi sahaja, mari kita terjemahkan dalam bentuk tindakan,”katanya.

Selain wakil NGO-NGO Islam turut serta adalah termasuk Persatuan Wartawan Indonesia dan beberapa agensi media republik tersebut.

Turut mengambil bahagian dalam diskusi tersebut adalah Ketua Penerangan Perkasa Ruslan Kassim, Pengerusi Gagasan Anti Penyelewengan Selangor [GAPS] Hamidzun Khairuddin, dan aktivis masyarakat Hamdan Taha.- 16/3/2011 disiarkan oleh Agendaidaily

2 comments:

  1. haha......orang indonesia pun tahu yg semua tu motif politik.......dia orang pun tahu apa yang kau dapat dari belot (sour grape).

    ReplyDelete
  2. hebat lu bro..da jadi senator..lepas ni dpt title Dato' la plak kan?

    ReplyDelete