Sunday, June 26, 2011

Wawancara Mingguan Malaysia - Ezam: Ini Agenda Politik Anwar

PERHIMPUNAN haram yang dirancang pada 9 Julai depan di Kuala Lumpur mendapat tentangan daripada pelbagai pihak. Walaupun penganjur perhimpunan haram itu mendakwa untuk mendesak pilihan raya diadakan secara telus dan adil, tetapi agenda tersembunyi ialah untuk tujuan politik pembangkang. Mereka memperalatkan penyokong sekaligus menjejaskan keselamatan orang ramai.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Senator Mohamad Ezam Mohd Nor yakin tujuan perhimpunan haram itu mempunyai agenda untuk kepentingan politik individu tertentu kalangan pembangkang.

Mohamad Ezam yang pernah merancang dan mengetuai perhimpunan haram selepas Anwar Ibrahim dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri mendedahkan, semua itu diwujudkan untuk kepentingan Anwar. Beliau yakin perhimpunan haram itu untuk menimbulkan kekacauan sekaligus menggulingkan kerajaan kerana pembangkang tidak akan menang menerusi pilihan raya.

Beliau juga mendedahkan pernah mengetuai perhimpunan haram kononnya Anwar diracun ketika ditahan di penjara dan beliau ketika itu yakin Anwar dizalimi dan berjuang demi Anwar.

“Motif perhimpunan kali ini bukan untuk mencari keadilan tetapi untuk menimbulkan kacau bilau supaya mereka dapat mengambil kesempatan,” demikian tegas Mohamad Ezam ketika diwawancara oleh wartawan Mingguan Malaysia KU SEMAN KU HUSSAIN dan HAFIZAHRIL HAMID Jumaat lalu.


MINGGUAN: Bagaimana saudara melihat isu Perhimpunan Bersih kali ini?

MOHAMAD EZAM: Bagi saya walau apa pun alasan mereka, matlamat akhir mereka adalah untuk menggulingkan kerajaan. Ketika demonstrasi jalanan 1998, matlamat kami ketika itu adalah untuk menggulingkan kerajaan. Saya masih ingat lagi kata-kata Anwar, ketika beliau memarahi saya atas penggunaan ayat “menggulingkan kerajaan”. Beliau menyatakan jangan sebut menggulingkan kerajaan kerana ia adalah agenda tersirat. Beliau nak saya nyatakan isu lain seperti pilihan raya lebih adil, memperjuangkan keadilan dan sebagainya. Namun sebenarnya yang tersirat adalah untuk menggulingkan kerajaan. Oleh itu bagi saya tujuan Bersih bukan membersihkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tetapi mempunyai agenda tersirat mahu menggulingkan kerajaan.

Cuba kita lihat kenapa mereka memilih melakukan perhimpunan Bersih di jalan raya. Ini kerana mereka tahu tidak boleh menang dalam pilihan raya akan datang. Padahal mereka ada saluran lain seperti berarak di stadium dan sebagainya. Apakah kalau mereka ini menang pilihan raya mereka akan berarak di jalanan. Mereka menjangkakan pilihan raya akan berlangsung pada bila-bila masa dan sebelum ia berlangsung seperti mana yang berlaku pada 2007, mereka mahu buat sesuatu untuk memburuk-burukkan kerajaan. Cumanya pada pilihan raya 2008 mereka menang di beberapa negeri dan keadaan ini agak mengejutkan mereka kerana tidak menyangka boleh menang walaupun bukan mengambil alih kerajaan.

Pilihan raya lepas mereka berjaya menawan beberapa negeri tetapi kenapa masih menggunakan isu SPR tidak telus?

Baca seterusnya...., sila klik sini

No comments:

Post a Comment